ПАРТНЕРСТВО УКРАИНА - ЕС

ПРЕДСТАВИТЕЛЬСТВО ЕВРОПЕЙСКОГО СОЮЗА в УКРАИНЕ

Вступне слово посла ЄС Мінґареллі на його першій прес-конференції (11/10/2016)

Я хотів би почати з вибачень, оскільки я не в змозі висловитись вашою мовою. Я роблю все можливе для того, аби вивчити українську, і, я сподіваюся, коли ми зустрінемося наступного разу, я вже зможу сказати кілька слів українською мовою.

Я хочу подякувати вам за те, що ви тут. Зустріти вас усіх —це справжнє задоволення для мене. Я вдячний, що ви змогли звільнити кілька хвилин у вашому напруженому дні та прийшли сюди, щоб взяти участь у цьому обміні думками стосовно того, що ЄС намагається зробити у вашій країні.

Я вже тут протягом шести тижнів. Перед зустріччю з пресою, яка є однією із найбільш важливих дійових осіб в цій країні, я хотів використати ці шість тижнів, аби зустрітися із політичним керівництвом, громадянським суспільством, що також є надзвичайно важливим актором, а також із активістами та представниками бізнесу. Окрім того, я хотів зустрітися із партнерами України, аби краще зрозуміти, що відбувається в східній частині вашої країни і збагнути ситуацію із ВПО, які постраждали в результаті конфлікту, і які продовжують страждати від агресії, жертвою якої стала ваша країна.


Після цих шести тижнів інтенсивних зустрічей я мушу сказати, що моє загальне враження — дуже позитивне. У мене з’явилось відчуття того, що я у країні, яка рухається до відкритої і демократичної форми суспільства. Це не стало несподіванкою, тому що, хоч я тут всього шість тижнів, вперше я відвідав Україну через кілька місяців після проголошення незалежності країни в 1991. З того часу я був частим гостем, оскільки брав участь у переговорах стосовно першої Угоди про партнерство і співробітництво в дев’яностих роках, а згодом очолював переговірником щодо Угоди про асоціацію між 2007 і 2010 роками. Я також втілював програму допомоги пострадянським країнам в Україні. Отже, я був залучений у відносини між ЄС та Україною протягом більш ніж 25 років.

Протягом моєї роботи в Києві я помітив, що ваше громадянське суспільство є надзвичайно активним. Що я маю на увазі? Щодня я отримую чимало листів від українських активістів, громадських організацій та об'єднань, які звертають мою увагу на законопроекти в Раді, пропозиції генерального прокурора і заяви ваших міністрів. Як тільки хтось в цьому місті говорить щось, що ставить під загрозу процес реформ, громадянське суспільство негайно реагує. У вас є так багато людей, які висловлюються спонтанно,  вільно критикують уряд. Вони не бояться гноблення, інакше вони не би не надсилали емейли тому, кого вони не знають. У такій країні автократія не має жодних шансів на повернення.

Я маю потужне відчуття того, що зміни в Україні є незворотними. Я не кажу вам, що все ідеально. Як і в будь-якому суспільстві, у вас є люди, що намагатимуться протидіяти рухові в бік демократії, відкритості та рівності громадян. Знову ж таки, це не особливість України; такі люди існують в кожному суспільстві. У вас є реформатори, які намагаються підштовхнути суспільство до більшої рівності, ширшої свободи, поліпшення умов життя населення, — і у вас є ті, хто намагається захистити власні інтереси, опираючись змінам. Проте, мені здається, сили, що діють на користь змін, стають дедалі більш потужними. Очевидно, що серед цих сил — громадянське суспільство, профспілки, члени політичних партій, які спрямовані на модернізацію цієї країн — і також засоби масової інформації. Медіа є тим компонентом, який абсолютно необхідний для підтримки реформ.

Нам потрібні вільні і незалежні ЗМІ. Зрозуміло, що бізнесмени намагатимуться контролювати ЗМІ, але ми повинні переконатися, що медіа повною мірою відображають дебати, які відбуваються в суспільстві, і більшість політичних партій можуть знайти спосіб висловити свої погляди через основні ЗМІ. У досягненні цього ви завжди можете розраховувати на Представництво ЄС. Ми дуже уважно слідкуватимемо за ситуацією зі ЗМІ, і ми будемо мобілізувати всі засоби, аби допомогти вам.

Я маю позитивний настрій, тому що за останні два роки чинному урядові, а також попередньому урядові пана Яценюка, вдалося досягнути значних результатів. Їм вдалося стабілізувати макроекономічну ситуацію. Я не знаю багато країн, де дефіцит бюджету було скорочено з 11% до 3% протягом двох років, дефіцит поточних рахунків скорочено з 20% до 3,4%, а національну валюту — стабілізовано, незважаючи на збройний конфлікт на власній території. Я повністю схвалюю те, що було зроблено за два роки діяльності урядів Яценюка і Гройсмана.

Наразі потрібно працювати над структурою реформ, починаючи з пенсійної системи, яка не є надто життєздатною і стійкою. Ви також повинні поліпшити управління державними підприємствами. У той же час, ваша влада має підготувати ґрунт для відкритої і прозорої приватизації. В сільськогосподарському секторі, де потенціал вашої країни величезний, ви також повинні працювати у напрямку приватизації та реструктуризації земель. Ви мусите завершити очистку банківського сектора. Багато що вже зроблено: більш ніж 40 банків були закриті, і це чудове досягнення, але попереду ще довгий шлях.

Було здійснено чимало реформ в енергетичному секторі, таких як підвищення тарифів на електроенергію і газ для встановлення цін на рівні, ближчому до ринкового рівня. Закон про ринок газу був відредагований. Нещодавно був прийнятий закон про незалежний енергорегулятор. Ми також знаєм, що підготовка до реструктуризації Нафтогазу триває.
Протягом останніх кількох місяців уряд працює в правильному напрямку. Було проведено багато важливих реформ. Дозвольте мені лише згадати судовий сектор, де були зроблені важливі кроки для досягнення незалежної та ефективної судової системи.

Були створені нові інституції у сфері боротьби проти корупції: Національне антикорупційне бюро України, Національне агентство з питань запобігання корупції, Спеціалізована антикорупційна прокуратура.

Ми знаємо, що є проблеми, і ми можемо їх обговорювати, але нові інститути створюються, а законодавство — оновлюється.

Однак, як ми знаємо, нових інститутів і законів недостатньо для боротьби проти корупції. Існує третій, дуже важливий фактор: менталітет. Його зміна займає більше часу, це не питання місяців або навіть років, мова йде про десятиліття. Антикорупційна боротьба є нескінченною, а значні результати отримати дуже важко. Проте, ваш уряд робить багато в цьому напрямку, і ви можете бути впевнені, що ми зробимо все можливе, аби поділитися своїм досвідом у цій галузі.

Децентралізація також є дуже важливою реформою. Ми знаємо, що певна частина обов'язків і фінансових ресурсів вже перейшла до місцевих громад, — це дуже важливо. Я не знаю жодного прикладу успішного подолання перехідного етапу в країні, де немає ефективного державного апарату. Необхідно мати сильну і ефективну державу з ефективними міністерствами. У зв'язку з цим, ваші органи влади вжили заходів щодо реформування системи державного управління. Ця реформа дуже важлива. Ми в Європейському Союзі маємо досвід, яким ділимося з вами, і ми виділяємо значну суму грошей, аби втілити цю реформу і підтримуємо її через наші проекти співпраці.

Дерегуляція також вкрай важлива. Вам потрібні робочі місця, а для того, щоб їх створити, — вітчизняні та іноземні інвестиції. Для цього вам необхідні верховенство права, досягнення у боротьбі з корупцією, сприятливе середовище для бізнесу. Для забезпечення всіх цих умов дерегуляція має важливе значення. Ми готові поділитися своїм досвідом у створенні клімату, сприятливого для розвитку бізнесу.

Важливо також сприяти розвиткові малих і середніх підприємств. У нашій сучасній економіці більшість робочих місць створюються не великими компаніями, а малими підприємцями. Тому важливо забезпечити консультування, навчання та фінансування малого і середнього бізнесу, які створять нові робочі місця, необхідні у вашій країні.

Для також надзвичайно важливо звернути увагу на соціальний вимір перехідного етапу. Ми знаходимося в країні, у якій протягом 25-ти років умови життя для населення знизилися внаслідок цілої низки причин. Сьогодні переважна більшість українців живе в дуже складній ситуації. Ми повинні зробити все, аби гарантувати, що вигоду від економічного зростання отримає перш за все найбільш вразлива частина населення. Це вимагає сильної політичної волі, тому що в умовах ринкової економіки такий процес не виникає спонтанно. Ви можете покластися на нас — ми ділитимемося своїм досвідом у побудові соціальної ринкової економіки, де нерівність не надто яскраво виражена, і найбільш уразливі соціальні групи отримують підтримку з боку уряду, державних установ та іноземних донорів.

Таким чином, ми готові поділитися власним досвідом для забезпечення стійкого зростання у цій країні. Вам потрібне економічне зростання, щоб створити нові робочі місця. Воно повинно бути стійким, не шкодити навколишньому середовищу, не створювати нерівність і страждання для найбільш вразливих верств населення.

Відповідаючи на питання журналістів щодо можливостей внесення змін до електронного декларування і чи вдалося досягнути домовленостей з українською стороною, посол Мінґареллі сказав:
 
Українська влада проінформувала нас про те, що є ідеї про деякі поправки до поточної системи електронного декларування активів. Представники НГО, правозахисники і реформатори попереджали нас, що ці кроки варто трактувати як спробу послабити систему електронного декларування. І ми обговорювали відкрито та відверто з українським керівництвом, у тому числі й із Петром Порошенком.

Нам було сказано, що українська влада не має наміру послаблювати систему електронного декларування; вони турбуються тільки про те, що всі декларації стануть доступні усім, без жодних обмежень. За їхніми словами, в ми переважно збираємося повідомити злочинцям про те, що звичайні українські громадяни, — не бізнесмени, олігархи чи політичні лідери,— а чиновники середньої ланки мають в будинку, скажімо, якусь сімейну коштовність. І тому ми торуємо шлях до збільшення активності злочинців. Вони кажуть, що розмірковують над тим, як ми можна забезпечити повний доступ до декларації для правоохоронних органів, але, в той же час, обмежити доступ до певного типу інформації для громадськості. Наша реакція — погодитись, але ми знаємо, що співробітники правоохоронних органів не завжди поводяться чесно. І ми не знаємо, чи дійсно можна боротися з корупцією, якщо ви надати доступ до певної інформації виключно правоохоронним органам.

Таким чином, ми обговорюємо це питання з українським керівництвом, але, знову-таки, основний заклик ЄС був таким: будь ласка, не послаблюйте електронну систему декларування активів! Було би катастрофою, якби ви не дозволили цій системі вільно функціонувати на благо того, аби українське суспільство стало ще більш прозорим, а практика боротьби проти корупції — ефективнішою.